Jak na hypotéku, když platím paušální daň?

Od roku 2021 mohou podnikatelé využít režim paušální daně. Stačí platit měsíční paušální částku, která zahrnuje daň z příjmu, sociální a zdravotní pojištění. Přihlášení do paušálního režimu je potřeba stihnout do 10. ledna daného roku. Díky paušální dani se podnikatelé zbaví daňového přiznání a složité administrativy. Právě daňové přiznání ale banky často vyžadují jako důkaz o příjmu při žádosti o hypotéku. Jak tedy doložit příjem, když podnikáte na paušál?

Jaké dokumenty banky požadují?

Při žádosti o hypotéku je obvykle potřeba doložit:

  • Výpisy z účtu, kam chodí příjmy z podnikání – většinou za posledních 3 až 12 měsíců, někdy i za celý předchozí rok.

  • Doklady o příjmech z podnikání – z výpisů by měly být patrné příchozí platby od klientů a pravidelné platby paušální daně.

  • Potvrzení o bezdlužnosti od finančního úřadu – některé banky ho mohou vyžadovat.

  • Faktury a doklady o vkladech, pokud přijímáte hotovostní platby.

Jak se na hypotéku připravit?

Chystáte se na hypotéku? Tady jsou tipy, jak si cestu usnadnit:

  • Mějte oddělený podnikatelský účet – pomůže jasně oddělit příjmy a výdaje z podnikání.

  • Plaťte paušální daň pravidelně a bezhotovostně z účtu, který budete bance dokládat.

  • Konzultujte žádost s hypotečním specialistou – banky používají různé vzorce pro výpočet příjmu a rozdíly mohou být v řádu tisíců korun měsíčně. Šikovný makléř vám dokáže spočítat maximální možnou výši úvěru napříč bankami.

A co ostatní podnikatelé?

Pro podnikatele, kteří podávají daňové přiznání, platí jiná pravidla – banky vycházejí z daňových přiznání za poslední dva roky a je důležité, aby podnikání nebylo přerušené.